14777425918_83bc970a1f_z (1)

Harmonie in de mosh pit

Ze bestaan nog steeds: metalheads. Met de wijde broeken en shirts waarmee ze hun favoriete band als blikvanger in de schijnwerper zetten. Tijdens metalconcerten vormen ze één zwarte zee die wild op en neer golft op het ritme van de beukende muziek. Maar een heavy metalconcert is niet waardig te noemen als er geen mosh pit is. Vaak ontstaat deze dan ook al dan niet spontaan, waarbij de fans zich kunnen ontladen en een eigen sociale orde kunnen creëren. Het wordt in de wetenschappelijke literatuur beschreven als een chaotische dans waarbij de moshers willekeurig bewegen en tegen elkaar op botsen. Maar in gewone taal kun je het zeggen dat er regelmatig op los geslagen wordt geslagen of met de ellebogen gebeukt. Dit gaat er soms zo hard aan toe, dat mensen behoorlijk geblesseeerd kunnen raken.

Moshende MASHers
Hoewel het op het eerste gezicht een chaotische bedoening lijkt, is uit onderzoek gebleken dat er een evenwicht in een mosh pit is. Deze is vergelijkbaar met het evenwicht dat bij gassen plaatsvindt. Het enige verschil met chemische kinetica is dat gassen zich in tegenstelling tot de moshers vaak in een lagere dichtheid bevinden en zichzelf niet aansturen.
Tot deze conclusies zijn wetenschappers gekomen door versimpelde modellen te gebruiken met behulp van een ‘mobile active simulated humanoid’, oftewel een MASHer. Dit is een klein voorwerp dat uit zichzelf beweegt en reageert op bepaalde stimuli. De onderzoekers hebben twee soorten MASHers gebruikt, die de twee soorten metalheads reflecteren: actieve en passieve deelnemers van de mosh pit. De actieve MASHer verweert zich tijdens botsingen, beweegt zich naar voren, heeft veel intera14443255993_90bc089b5c_zctie met de andere moshende MASHers en beweegt zich in willekeurige richtingen die afhangen van de omgeving. Deze MASHer gedraagt zich dus als een actief deelnemende moshende metalfan. De passieve MASHer staat aan de buitenkant van de mosh pit en houdt zich afzijdig van de beukende praktijken.

Evenwichtige mosh pits
Met behulp van deze MASHers werd duidelijk dat tijdens een mosh pit de beweging van deelnemers willekeurig wordt door de muziek en de botsingen. Op zo’n moment is er geen evenwicht te vinden in de groep. Maar als de mensen na verloop van tijd dichter op elkaar gaan staan en het geluid zacht is gaan de moshers allemaal op dezelfde manier bewegen. Er verschijnt een evenwicht dat vergelijkebaar is met het evenwicht dat bij gassen plaatsvindt. Daarbij gaan de buitenste gasdeeltjes verder weg staan van het centrum, terwijl de gasdeeltjes in het midden in een cirkelvorm draaien als een draaikolk. Dat is precies het geval bij een circle pit. Dit is een pit waarin de metalfans moshend in een cirkel lopen.

Tegendraads
Een ander opvallende uitkomst vanhet onderzoek is dat volgens deze gesimplificeerde modellen er bij circle pits even vaak met de klok mee als tegen de klok in bewogen wordt. Maar na het analyseren van videobeelden van metalconcerten is gebleken dat er in het echt 95% van de tijd tegen de klok in gemosht wordt. Waarschijnlijk komt dat doordat de meeste mensen rechtshandig zijn. Rechtshandige mensen hebben namelijk de neiging om naar links te draaien, terwijl linkshandigen eerder rechtsom draaien.

3070818470_54765f7a16_z

Literatuur:

  • Riches, G. (2011). Embracing the Chaos: Mosh Pits, Extreme Metal Music and Liminality. Gabrielle Riches. Journal for Cultural Research Vol 15(3), pp. 315-332.
  • Mohr, C., Landis, T., Bracha, H.S., Brugger, P. (2003). Opposite turning behavior in right-handers and non-right-handers suggests a link between handedness and cerebral dopamine asymmetries. Behavioral neuroscience 117(6), pp. 1448-1452.
  • Silverberg, J.L., Bierbaum, M., Sethna, J.P., Cohen, I. (2013). Collective motion of humans in mosh and circle pits at heavy metal concerts. Physical Review Letters 110(22), 228701.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>